Artikler

Forsinket flyselskaber

Forsinket flyselskaber

Mange passagerer kender ikke deres rettigheder og går glip af høje kompensationsbeløb, når en flyrejse har været ude for en forsinkelse eller er blevet aflyst inden for 14 dage før afrejsen. På nuværende tidspunkt er der omkring 1 milliard kompensationskroner i Danmark som ikke bliver inddrevet i forsinket flyselskaber sager. Mange danskere er ikke klar over den EU lov som blev lanceret i 2004, med henblik på at forsinket flyselskaber skal tilbagebetale kompensation ved forsinkelser eller aflyste flyrejser. Loven som blev lavet i 2004 siger at forsinket flyselskaber skal betale kompensation hvis:

  1. Din forsinkelse skete inden for de sidste 3 år
  2. Rejsen var minimum 3 timer forsinket
  3. Flyet var aflyst indenfor 14 dage inden den planlagte afgangsdato.
  4. Selskabet har overbooket flyet og du derfor ikke kom med.
  5. Du har fløjet fra et EU-land
  6. Du har fløjet til et EU-land med et EU-selskab

Kompensationsberettiget af forsinket flyselskaber

Er din sag kompensationsberettiget kan du som forbruger få mellem 1.500 og 4.500 danske kroner, som et plaster på såret. Problemet er dog, at reglerne på dette område er meget kryptiske og de forsinket flyselskaber gør det problematisk og svært for den almindelige dansker at søge om kompensation. Flyselskaberne gør det yderst svært at finde frem til informationen om hvordan kompensation skal søges på deres egne hjemmesider. I den forbindelse vælger mange danskere at få en serviceudbyder til at tage kampen op mod de forsinket flyselskaber. Dette skyldes at serviceudbyderen Dansk flyhjælp har sat sig grundigt ind i lovgivningen samt henviser til aktuelle paragrafer, og ikke bare tager et afslag fra selskaberne som en tabt sag. Der bliver nemlig kæmpet hårdt for din kompensationsberettiget sag, og de danske fly hjælpere er ikke bange for at tage den aktuelle sag til retten.

Dansk flyhjælp

Forsinket flyselskaberØnsker du at få en serviceudbyder til at håndtere den hårde og seje kamp mod flyselskaberne. Så frygt ej, der findes adskillige bureauer inden for Dansk Flyhjælp der stiller sig til rådighed. Her skal du som forbruger blot indtaste dine informationer fra din flyrejse, såsom booking nummer og navnet på det forsinket flyselskab, samt personlige informationer. Herefter tager bureauerne kampen om din kompensation op.

Er din rejse ikke kompensationsberettiget tilbyder bureauerne dig en ”No-win, no fee” aftale, hvilket betyder, at vinder virksomheden ikke din sag, vil det hellere ikke som forbruger koste dig en rød reje. Når serviceudbyderen vinder din kompensationsberettiget sag, vil du som forbruger modtage 75% i kompensation. Her betaler du serviceudbyderen 25% i salær, for at du som forbruger sikre dig at sagen bliver behandlet professionelt og giver dig det maksimale kompensationsbeløb.

Forsinket fly Norwegian

Norwegian har mange flyrejsende fra Danmark, da selskabet tilbyder en billig og bred vifte af flyrejser hele verden over. Norwegian er en af de få forsinket flyselskaber på markedet, der ikke gør det kryptisk og svært for en privatperson at søge kompensation for forsinket fly. Dog skal man som privatperson have sat sig grundigt ind i lovgivningen for forsinket flyselskaber, for at have en chance for at modtage kompensation. Flyselskaberne er mestre i at afvise samt spise folk af med en dårlig undskyldning, således at de slipper for at betale den berettiget kompensation. Og rettere sagt; de giver ikke ved dørene.

Step to step guide til kompensation

Kompensation fra forsinket flyselskaber som Norwegian betaler også for de/den flyrejsendes mad og logi, i forbindelse med den rejsendes aflyste eller forsinkede flyrejse. Her er det vigtigt at forbrugeren gemmer sine regninger således at man kan dokumentere hvilke omkostninger man har haft i forbindelse med flyrejsen. I nedenstående afsnit er der beskrevet hvilke steps du skal igennem for at oprette din kompensationssag hos Norwegian.

  1. Step: Log på virksomhedens hjemmeside; Norwegians.com og tast hvilket land du ønsker sproget skal være på.
  2. Step: Herefter trykker du på ”Menu” oppe i venstre hjørne og efterfølgende ”Når du rejser med os”. Her kommer du ind på en side med adskillige informationer om når du rejser med Norwegian. Her trykker du på feltet ”forsinkede og aflyste fly” hvorpå du trykker på situationen du var ude for i forbindelse med forsinkelsen eller aflysningen af din flyrejse.
  3. Step: Her kommer du ind på siden ”Sådan hjælper vi dig” hvorefter du trygger på feltet ”Sådan foretager du et erstatningskrav”. Her har du mulighed for at sende dit krav om kompensation online.

Som nævnt tidligere er Norwegian en af de lettere forsinket flyselskaber at søge kompensation ved. Hertil skal det nævnes, at det er problematisk at finde frem til den rigtige side hvorpå man kan søge om kompensation for sit forsinket fly eller aflyste flyrejse.

Forsinket flyselskaber: SAS forsinket fly

Forsinket flyselskaber

SAS er et velkendt flyselskab i hele Europa med rigtig mange rejsende fra Danmark. Selskabet tilbyder rejser til størstedelen af de populære destinationer verden over. Hvis du som privat person ønsker at søge kompensation for dit forsinket fly igennem selskabet SAS, skal du igennem lange faser af informationssøgninger i en jungle af hjemmesider. Flyselskaberne gør det generelt svært for den almindelig forbruger at søge efter kompensation, fordi går den, så går den. Ønsker du at få et større indblik i, hvilke faser du skal igennem hos det forsinket flyselskab, for at søge kompensation for din forsinkelse, skal du blot læse videre i denne artikel.

Mulighed for at søge kompensation

Ud over at SAS giver dig mulighed for at søge din kompensation igennem deres hjemmeside, giver de dig også mulighed for at få erstatning for kost og logi i forbindelse med din forsinkelse eller aflyste flyrejse. Her er det dog yderst vigtigt at du gemmer alle regninger og uploader bankudtog, således at SAS kan sikre sig at omkostningerne, er fra den flyberettiget sag. Ønsker du en step by step guide, til hvordan du søger denne kompensation, skal du kigge i nedenstående skema. Nedenstående guide vil blive udformet via deres engelske hjemmeside.

  1. Step:  Log på hjemmesiden; flysas.com hvorefter du trykker på feltet ” Travel Info”
  2. Step: Ude til venstre på din nuværende side, trykker du på feltet ”After travel” og efterfølgende ”Customer Care”. Herefter trykker du på den nederste felt ”here” under complaints.
  3. Step: Her kommer du ind på en ny hjemmeside, hvorpå du har mulighed for at oprette din sag.

Hertil skal der informeres at de forsinket flyselskaber ofte afviser din klage i håb om at du som forbruger ikke gøre mere ved den aktuelle sag. Så sæt dig ind i regelsættet og opret din klage ved SAS allerede i dag.