Artikler

Rygestop: Gode råd til rygere

8 gode råd til et hurtigt rygestop

I dag er der omkring 5500 15-årige der ryger i Danmark. Dette er et problem, da det både er usundt, dyrt og det forurener. Men, selvom det er hele 18% af de 15-årige der ryger, har der faktisk været et større rygestop inden for de seneste år. Hvis vi blot går tilbage til år 2000, var der nemlig hele 40% der røg.

Den gode udvikling skyldes blandt andet flere tiltag, som er sket siden. For det første har folkeskolerne fået rygeforbud. Det har nemlig gjort det sværere for rygere at tage en smøg. Samtidig er det også blevet ulovligt at sælge cigaretter til unge under 15 år. Dette tvinger de unge til at starte senere.

På trods af den gode udvikling er der dog alligevel stadig mange unge som er fanget i rygefælden. Hele 62% af de 16-25årige, som er afhængige, vil gerne stoppe. Heldigvis er der i dag kommet flere og bedre midler til at bekæmpe afhængigheden.

 

Gør rygestoppet nemmere med en e-cigaret

Der er blandt andet kommet nogle gode e-cigaretter. E-cigaretter er et sundere alternativ til almindelige cigaretter. Disse cigaretter indeholder nemlig ikke tjære, som er noget af det, der er dårligst for lungerne. Samtidig kan de fås i forskellige nikotinstyrker. Dette gør dem rigtig gode til et rygestop, da man langsomt kan trappe ned. Desuden er de billigere, og langt mindre forurenende.

 

Vær seriøs med dit rygestop

Der er også blevet udviklet, Xhale, som er en effektiv rygestop-app til unge. Appen er gratis, og man får blandt andet gode råd fra rygestoprådgivere og stopplaner. Ud over det kan man dagligt holde øje med hvor mange penge man har sparret under sit rygestop, og hvad der sker med kroppen i løbet af stoppet.

I 2016 var der over 21.000 der downloadede appen. Af de 21.000 har 16.542 startet deres rygestop. Mere end 2500 af dem har været røgfrie i mere end en måned.

 

8 rygestop tips

Som supplement til de andre rygestopmetoder, findes der også en masse gode råd, som nemt kan bruges til at forbedre rygestoppet. Vi har listet 8 tips op, som du frit kan bruge til at hjælpe dig på vej med dit rygestop.

 

  1. Bestem dig for en stopdato.
    Det behøver ikke være i den nærmeste fremtid, men kan sagtens ligge længere fremme i tiden. Det vigtige er bare at det er et en bestemt dag. Det gode ved en stopdato er nemlig, at man bedre kan forberede sig praktisk og mentalt.

  2. Fjern alt hvad der minder dig om rygning på dagen inden stopdatoen.

    Det er nemlig så nemt at blive fristet hvis der ligger en pakke cigaretter på bordet. Gør det besværligt for dig selv at komme tilbage i de gamle vaner.

  3. Øv dig i at bryde mønstre.

    Det kan fx være at forlænge pausen mellem hver cigarret. En anden måde er også at gå ned i nikotin styrke. Det behøver dog slet ikke at have noget med cigaretter at gøre. Blot det at øve sig i at bryde vaner, gør det lettere for dig, når du selv skal blive røgfri.

  4. Fortæl om dit rygestop til dem du kender.

    Dette gør nemlig flere gode ting. For det første vil man måske synes det er pinligt, hvis man ikke klarer det man har lovet andre. Derfor vil der være større chance for at det lykkes. For det andet kan dem man har fortalt det til være med til at støtte og bakke op omkring dit mål

  5. Rygetrang kommer i bølger.

    Det kan godt være at du på et tidspunkt vil få kraftige abstinenser, men der er det vigtigt at lade vær med at lade sig narre. Abstinenserne vil nemlig forsvinde igen helt naturligt.

  6. Gør det klart for dig selv hvorfor du vil stoppe med at ryge.

    Her kan man fx skrive de tre vigtigste grunde til at blive røgfri ned. Det kan fx være fordi det er for dyrt, det er usundt og det er skadeligt for miljøet. Det er en god ide at skrive dem ned, for så husker man grundende bedre.

  7. Skær ned på forbruget lidt ad gangen.

    Der er selvfølgelig nogen der bliver røgfrie ved at tage en kold tyrker, men det er faktisk kun 4 procent der lykkes med det. Det er nemmere for kroppen at vende sig til at blive røgfri ved at trappe langsomt ned. Derfor bliver det også nemmere mentalt.

  8. Hvis du falder i, skal du ikke bebrejde dig selv for hårdt.

    Hvis du gør det, kan du nemlig nemt komme til at trøste dig selv med en cigaret. I stedet er det bedre at lade vær med at tænke for meget over det, og blot komme tilbage rygestoppet igen. Husk også at være stolt, og ros dig selv for hver dag du holder dig røgfri.